عربستان سعودی از کشف ذخایر بیشتر گاز و میعانات گازی در میدان جافوره خبر داد

بر اساس بیانیه وزرات انرژی عربستان سعودی، این کشف دو میلیارد بشکه میعانات گازی را نیز شامل می‌شود

تاسیسات تولید گاز طبیعی آرامکو_ IAN TIMBERLAKE/AFP

عربستان سعودی ۱۵ تریلیون فوت‌مکعب دیگر ذخیره گازی در میدان الجافوره کشف کرده است. این اکتشاف دو میلیارد بشکه میعانات گازی را نیز شامل می‌شود.

به گزارش عرب نیوز، در بیانیه مطبوعاتی به نقل از شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، آمده است: «با کشف اخیر، مقدار منابع در این میدان به ۲۲۹ تریلیون فوت‌مکعب گاز و ۷۵ میلیارد بشکه میعانات رسید.»

این اکتشاف را غول انرژی عربستان سعودی موسوم به آرامکو انجام داد و نتیجه به کارگیری بالاترین استانداردهای بین‌المللی در برآوردهای گازی و توسعه منابع هیدروکربنی برای اطمینان از بهره‌برداری مناسب از آن‌ها بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان سعودی در نوامبر ۲۰۲۳ اعلام کرده بود که آرامکو دو میدان گازی جدید در استان شرقی و صحرای ربع‌الخالی کشف کرده است. در آن زمان، وزارت انرژی پادشاهی سعودی در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که اولین کشف در مخزن حنیفه در چاه الحیران‌‌ــ۱ با جریان گاز [از مخزن یا چاه به سمت سطح زمین] ۳۰ میلیون فوت‌مکعب در روز بود و اکتشاف دوم نیز در چاه المحاکک‌ــ۲ انجام شد که در آن، جریان گاز طبیعی ۰.۸۵ میلیون فوت‌مکعب در روز اعلام شد.

وزارت انرژی عربستان سعودی افزود که در پنج مخزن دیگر در میدان‌های قبلا کشف‌شده از جمله مخزن جلا در میدان عسکر هم گاز با جریان ۴۶ میلیون فوت‌مکعب در روز کشف شده است.

آرامکو در ماه نوامبر، دو ماه زودتر از برنامه، استخراج گاز تحت‌فشار غیرمتعارف از میدان نفتی غوار را آغاز کرد.

گاز تحت‌فشار غیرمتعارف‌ که به نام گاز شیل (Shale gas) نیز شناخته می‌شود، معمولا در ذخایری که هیدروکربن‌ها به‌طورفشرده در لایه‌های سنگی گیر کرده‌اند، وجود دارد. استخراج این منبع به تکنیک‌های تخصصی مانند حفاری افقی و شکست هیدرولیک (شکافت با آب) نیاز دارد.

تاسیسات راه‌اندازی‌شده در میدان نفتی غوار جنوبی در حال حاضر برای پالایش ۳۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز خام و ۳۸ هزار بشکه میعانات گازی در روز ظرفیت دارد.

مدیرعامل آرامکو عربستان سعودی، پیش‌تر در ماه فوریه در کنفرانس بین‌المللی فناوری نفت گفته بود که این شرکت به تداوم تولید انواع انرژی هم نفت و گاز و هم انرژی‌های تجدیدپذیر ادامه می‌دهد. او همچنین افزود که آرامکو برای رشد در هر بخش صنعت و ایجاد شرکت‌های سودآور توانایی کامل دارد.

به گزارش شرکت بریتیش پترولیوم، ذخایر گاز عربستان سعودی بزرگ‌ترین ذخایر در دنیای عرب پس از قطر است.

با توجه به اینکه عربستان سعودی درصدد کاهش استفاده از نفت برای تولید انرژی است، افزایش تولید گاز طبیعی جزو اولویت‌های ریاض به شمار می‌رود. به صفر رساندن تولید دی‌اکسیدکربن تا سال ۲۰۶۰ نیز از جمله اهداف جدی این پادشاهی اعلام شده است.

بیشتر از اقتصاد